
 

19  

 
 
 
 
 
 

 Conexiuni     nr. 18, august 2006 

  Stimate Domnule Director, 
 

Numele meu este Alice-Mioara 
Anastasescu. Sunt sora lui Dan Costescu 
– cel care a fost fondator şi editor al 
„Lumii libere” până cu un an înaintea 
morŃii sale. Întrucât am trăit în New York 
anii care au coincis cu perioda existenŃei 
săptămânalului „Lumea liberă”, fiind 
prezentă în redacŃie chiar de la naşterea 
acestui ziar până la preluarea editării sale 
de către Timotei Ursu, sunt în măsură să 
aduc unele precizări cu privire la cele 
relatate de d-l George Pietraru – în 
interviul luat de dvs., apărut în numerele 
13 şi 14 ale publicaŃiei „Conexiuni” – şi, 
mai ales, să rectific câteva inexactităŃi 
afirmate de domnia-sa. 

 
În primul rând însă vreau să-i 

mulŃumesc pentru aprecierile referitoare 
la fratele meu, exprimate în cuvinte calde 
şi frumoase. Mărturisesc, totodată, că aş 
fi încercat un sentiment mai puternic de 
recunoştinŃă dacă nu ar fi afirmat unele 
neadevăruri despre el. 

 
D-l Pietraru afirmă că „Lumea liberă” 

a văzut lumina tiparului – în ce priveşte 
partea financiară – datorită banilor depuşi 
(5000 dolari) în exclusivitate de domnia-
sa, ceea ce este total neadevărat. Dan 
Costescu a depus şi el, în aceeaşi perioadă 
– august 1988 – aceeaşi sumă ca d-l 
Pietraru (5000 dolari), tot în contul din 
Citibank al d-lui Andrei Bardescu. Şi 
Andrei Bardescu a depus o sumă, mai 
mică, deoarece cumpărase pentru redacŃie 
unele echipamente necesare activităŃii 
redacŃionale: o maşină de scris IBM 
foarte performantă, cu 9 memorii (1000 
dolari), un computer second-hand şi 
altele, între care şi un birou nou, de 700 
dolari. 

Nu ştiu ce-l face pe d-l Pietraru să 
afirme că doar suma depusă de domnia-sa 
a putut face posibilă apariŃia, chiar pentru 
câteva numere, a ziarului... Mai ales că 
pentru primele numere nu se încasau 
bani; ele s-au distribuit gratuit, până a 
început să fie cunoscut şi solicitat ziarul 
de către cititori şi, mai ales, să se 
comande spaŃiu de publicitate în paginile 
sale. De unde să fie luaŃi banii de poştă, 
de unde salariul dactilografei? (căci a 
existat o dactilografă, chiar de la primul 
număr, subsemnata abia după 7-8 luni 
preluând această sarcină, deoarece până 
atunci nu ştiam să scriu la maşină – mai 
ales la acel IBM sofisticat – fiind şi eu 
retribuită pentru acest lucru). De unde 
bani pentru chiria plătită pentru sediul 
redacŃiei? (apartamentul respectiv nu ne-a 
fost pus la dispoziŃie gratis nici măcar o 
zi, ci s-a plătit o chirie la preŃul zonei – 
Rego Park – unde redacŃia a funcŃionat 
din sept. 1988 până în oct. 1990). Apoi 
alte cheltuieli fără de care e de 
neconceput o activitate redacŃională: 
telefonul, fax-ul (care nu a fost primit 
cadou, am fost împreună cu Dan când l-a 
cumpărat – a costat şi el 700 dolari), plata 
colaboratorilor (după revoluŃie am 
început să solicităm şi articole din Ńară 
care, oricât de modest, trebuiau 
remunerate, ştiind situaŃia materială 
precară a ziariştilor români în primii ani 
după comunism). 

Ar fi multe de scris în legătură cu 

sacrificiile făcute şi eforturile depuse de 
cei care au lucrat efectiv la acest ziar, în 
frunte cu Dan Costescu, dar ar ocupa prea 
mult spaŃiu tipografic. 

Ceea ce mai vreau să precizez legat de 
începuturile ziarului este că, la primele 
sale numere (deci de la 8 oct. 1988) a 
apărut cu menŃiunea numelui directorului 
său, şi anume Andrei Bardescu, conform 
înŃelegerii, şi fiind editat de un colegiu de 
redacŃie. Aşa au convenit ca să-i facă pe 
plac lui Andrei – nu în urma unor certuri, 
cum afirmă d-l Pietraru. Apoi, începând 
cu nr. 8, din 26 nov. 1988, este menŃionat 
Bardescu, ca director delegat. Iar din 7 
oct. 1989 – deci după un an de la apariŃie 
– în caseta ziarului se menŃionează că este 
editat de un colegiu de redacŃie, ca şi 
până atunci, fără a fi menŃionat cineva ca 
director. Curând după aceea, tot în 1989, 
este cooptat în colegiul de redacŃie 
valorosul colaborator Liviu Cangeopol, 
care se alătură redacŃiei şi în munca de 
pregătire şi elaborare efectivă a ziarului. 

Din ianuarie 1990 (nr. 68), ziarul îşi 
adaugă la numele său şi adjectivul 
„Românească”, intitulându-se astfel 
„Lumea Liberă Românească” şi 
păstrându-şi acest titlu până la sfârşitul 
anului 2001, odată cu preluarea editării 
sale de către Timotei Ursu. Această 
schimbare a titlului s-a datorat faptului 
că, în urma retragerii din redacŃie a lui 
Andrei Bardescu – impusă de către Dan 
Costescu şi Cornel Dumitrescu, din cauza 
gestionării fondurilor băneşti ale ziarului 
necorespunzător efectuată de Bardescu – 
gestiunea ziarului iese din contul lui, 
ziarul fiind înscris cu cont propriu la 
bancă şi la autoritatea competentă, astfel 
că era obligatoriu să poarte un titlu diferit 
faŃă de cel anterior. 

Tot în aceeaşi perioadă, Cornel 
Dumitrescu a intrat ca partener al lui Dan 
Costescu, achitându-i lui Pietraru o parte 
din suma depusă de acesta la început – 
dacă nu mă înşel 4000 dolari, pentru 
restul de 1000 dolari Cornel Dumitrescu 
cumpărând, cu mult timp în urmă, un 
xerox pentru redacŃie. D-l Pietraru a 
rămas în continuare în redacŃie, dar nu 
ştiu dacă a primit până la urmă şi restul 
de bani, sau i-a fost convertit în anunŃul 
comercial care i se insera în ziar pentru 
bufetul său din Ridgewood. Astfel, 
începând cu nr. 75 (martie 1990) ziarul 
apare având doi editori – Dan Costescu şi 
Cornel Dumitrescu – fiind editat de un 
colegiu de redacŃie. 

În ce priveşte afirmaŃia că Dan şi 
Cornel şi-au cumpărat case, insinuând că 
din veniturile obŃinute de la ziar, şi 
aceasta este o inexactitate. În primul rând, 
Cornel nu şi-a cumpărat nici o casă, el 
locuind într-un apartament cu chirie, în 
Rego Park (soŃia sa având un serviciu 
destul de bine retribuit). Iar Dan, într-
adevăr, şi-a cumpărat, împreună cu soŃia 
sa, o casă frumoasă, în rate destul de 
convenabile. Dar şi el, şi soŃia aveau alte 
surse bune de venituri, el din transferurile 
la aeroport, ea ca salariată la o companie 
de linii aeriene. Plus nişte moşteniri din 
Ńară de care au beneficiat amândoi. Cum 
ar fi fost posibil să-Ńi cumperi o casă în 
Forest Hills, cum afirmă d-l Pietraru, 
numai din modestul venit adus de un ziar 
românesc din exilul românesc, care exil 
nu prea excela în a face donaŃii ziarului, 

aşa cum probabil făceau alte comunităŃi 
etnice din America? Mai mult de 200 
dolari, dăruiŃi în câteva rânduri de 2-3 
abonaŃi, niciodată redacŃia nu a beneficiat 
de donaŃii mai substanŃiale. 

Tot o inexactitate este afirmaŃia că    
d-lui Pietaru şi soŃiei sale li se închisese o 
poartă la ziar odată cu începerea 
colaborării lor la publicaŃia „ZUM”. 
Realitatea era că d-l Pietraru pur şi simplu 
nu avea timp să se ocupe de ziar, domnia-
sa având businessul său, iar mai târziu, 
devenind colaborator permanent al 
rubricii omagiale din „Romanian 
Journal”. Când i s-a reproşat că, 
publicând la „ZUM”, s-a făcut vinovat de 
trădare, s-a avut în vedere că acea 
publicaŃie era, pe faŃă, pro-iliesciană, nu 
de partea pe care milita „Lumea Liberă”. 

Trebuie să mai adaug că cei doi 
editori, Dan şi Cornel, au primit de multe 
ori oferte de a li se cumpăra ziarul, şi 
chiar foarte tentante, de la persoane 
necunoscute, de cele mai multe ori din 
Ńară, dar şi din Statele Unite, persoane 
cam dubioase, care nu aveau nici o 
legătură cu profesia de jurnalist. Dar, fără 
excepŃie, Dan le-a respins sistematic, 
pentru că îşi dădea seama ce se ascundea 
în spatele lor. Erau încercări venite de la 
Bucureşti, prin diverşi interpuşi care 
aveau misiunea de a închide pe această 
cale robinetul criticilor pe care ziarul le 
aducea – în mod necruŃător – la adresa 
politicienilor de la Bucureşti, chiar şi în 
perioada guvernării Constantinescu. 
Toate aceste încercări de cumpărare a 
ziarului aveau de fapt ca obiectiv final 
desfiinŃarea ziarului.  

Deoarece s-a îmbolnăvit atât de grav, 
după ce Cornel îşi vânduse partea sa lui 
Timotei Ursu, şi-a vândut şi Dan partea 
lui, considerând că Timotei este în 
măsură şi demn de încredere să ducă mai 
departe „Lumea Liberă”, aşa cum a fost 
ea în scurta ei viaŃă de 14 ani. Nu a fost să 
fie aşa, dar nu din vina lui Timotei Ursu; 
alte cauze au dus la dispariŃia, în 2005, a 
„Lumii Libere”. 

Mai sunt de rectificat  şi alte 
inexactităŃi debitate de d-l Pietaru, dar 
renunŃ de a le mai comenta. Doar 
amintesc afirmaŃia că ziarul nu s-a 
modernizat cu nimic în aceşti ani. 
Probabil că domnia-sa nu mai dăduse cu 
anii pe la redacŃie şi nu ştie că redacŃia 
mai achiziŃionase două computere, 
folosea Internetul, avea adresă de e-mail, 
angajase un computerist care executa 

grafica ziarului, computerizat.  
Ce vreau să subliniez este faptul că d-l 

Pietraru nu este persoana potrivită de a 
discuta despre activitatea acestui ziar 
pentru că, pur şi simplu, nu a luat pare 
deloc la ea. În afară de zilele revoluŃiei 
din dec. 1989, când, într-adevăr, a făcut 
vreo două nopŃi albe la ziar, domnia-sa nu 
venea deloc la redacŃie, publicând cu 
totul, în toată viaŃa ziarului, vreo 5-6 
articole, nu zeci de articole, aşa cum 
afirmă. Desigur însă că aprecieri 
subiective este liber să facă, dar şi acestea 
sunt uneori discutabile, cum ar fi, de 
exemplu, cele referitoare la Liviu 
Cangeopol. Liviu a adus un aport extrem 
de valoros, ani şi ani de zile, la acest ziar, 
mai ales prin calitatea articolelor sale, 
analize politice scrise cu o acuitate 
extraordinară, cu multă forŃă, şi presărate 
cu un umor specific.  

 
În încheiere vreau să-l parafrazez pe 

d-l Pietraru, care declară că „despre morŃi 
să nu vorbeşti decât de bine”. Iar eu spun 
că, dacă nu poŃi să-i vorbeşti numai de 
bine, măcar să nu spui lucruri neadevărate 
despre ei. 

 
În speranŃa că veŃi publica în totalitate 

cele ce am scris, cerându-vă scuze 
totodată pentru lungimea materialului, ca 
şi pentru întârzierea cu care îl expediez, 
vă mulŃumesc cu anticipaŃie, 

 
 

 Bucureşti, 30 mai 2006  
 
 Nota editorului: Srisoarea doamnei 

Anastasescu, dincolo de divergenŃele de 
opinii, completează cele spuse de d-l 
Pietraru în interviul din nr. 13 şi 14 ale 
revistei „Conexiuni” (pot fi consultate la 
arhiva revistei, pe Internet, la http: 
conexiuni.net).  
 
IntenŃia revistei, pur istoriografică, a fost 
de a obŃine şi alte relatări despre istoria 
„Lumii libere”. Din păcate, apelurile la  
d-nii Timotei Ursu şi Nello Bălan 
(ultimul proprietar al ziarului) au rămas 
fără răspuns. 


